Continuing education: a reflection on teaching practice
Keywords:
Education. Emancipation. Continuing Training. Reflection. Knowledge.Abstract
The present article made a brief analysis about the Continuing Formation of Teachers in the perspective of reflective education, in the light of theorists who deal with this theme, as well as to discuss the advances/changes of Formation, as a process of emancipation of the human subjects involved. It is understood that education is a social practice that builds pedagogical knowledge from practice and for practice. This perspective means expanding the teaching concept, where theory and pedagogical practice are expressions of knowledge and the source of development of teaching praxis. It is also intended to make a brief historical review of the course of Continuing Teacher Education, from its beginning to the present day and, therefore, to raise questions about why training actions for teachers have not achieved objectives of transforming their knowledge. produced in the daily life of schools and also to discuss how an emancipatory training practice can become a permanent process of reflection in the socialization of knowledge collectively produced by teachers. To this end, it is postulated that it is necessary to invest in public policies for Continuing Education that are increasingly aligned between the management of teachers' knowledge and the reality experienced by students, in order to prioritize the teacher as the subject of their pedagogical knowledge/doing, recognizing himself as a changeable agent (action-reflection-action) and that he can translate his reality into emancipating actions, strengthening his daily production in a process of reflection on his practice, aiming at a full and liberating education for himself and for others.
References
BARRETO, E.S. S. Tendências recentes do currículo do ensino fundamental do Brasil. In: BARRETO, E. S. S. (Org.). Os currículos do ensino para as escolas brasileiras. Campinas: Fundação Carlos Chagas, 2015. p. 5-42.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal Nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Referências para Formação de Professores. Brasília, 1999.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
ESTRELA, M. T. A formação continuada: entre teoria e prática. In: Ferreira, N. S. C. (Org.). Formação Continuada e gestão da educação. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 43-64.
FREITAS, H. C. L. de. Certificação docente e formação do educador: regulação e desprofissionalização. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 85, p. 1095-1124, dez./2003.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 27ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GADOTTI, M. Estado e Educação Popular - Desafios De Uma Política Nacional. 2016. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/4336/2/ FPF_PTPF_01_0955.pdf.
GATTI, B. A. BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO/MEC, 2009.
NÓVOA, A. Formação de professores e Profissão Docente. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Porto: Ponto, 1992.
NÓVOA, A. Temos que sair da sala de aula. Jornal GZH [online], Rio Grande do Sul, 1.mar. 2023. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/educacao-eemprego/noticia/2023/03/temos-que-sair-da-sala-de-aula-defende-antonio-novoareferencia-global-em-educacao-cleoi3tht007o017l44igzfon.html. Acesso em: 14.mar.2023.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. p. 15-34.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. Textos de Edson Nascimento Campos et. al. 4ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005. (Saberes da docência).
SANTOS, L. L. de C. P. Formação de professores na cultura do desempenho. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 114-1157, set./dez. 2004.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TARDIF, M; LESSARD, C. O Trabalho Docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Logos & Culturas Revista Acadêmica Multidisciplinar de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
De acordo com a Licença Creative Commons International 4.0, é possível:
1) Distribuir o material publicado em qualquer formato, desde que os créditos de publicação e referenciação sejam devidamente dados à Revista Logos & Culturas.
2) Os direitos autorais sobre os artigos, resenhas e traduções publicados são da Revista Logos & Culturas, bem como os direitos de primeira publicação.
3) Os autores que queiram publicar seus manuscritos na Logos & Culturas em outros veículos (capítulos de livro, por exemplo), devem referenciar devidamente à primeira publicação na Revista Logos & Culturas.
4) Os autores possuem pleno direito de divulgar seus manuscritos publicados na Revista Logos & Culturas em suas páginas pessoais, sendo recomendada à menção ao periódico.
Para conferir às determinações da Licença Creative Commons 4.0, acesse aqui.