Nietzsche and decadence: the anarchy of instincts in culture and Wagner

Authors

  • Pedro Lucas Bonfá Vieira Ramos Universidade Federal do Ceará (UFC)

Keywords:

Decadence. Wagner. Modernity. Life. Art.

Abstract

The present work aims to present, from a Nietzschean perspective, some aspects of the theory of decadence, limiting itself to its clash with nineteenth-century art. To carry out such an undertaking, we focus on the philosopher's third phase and on the writings of Nietzsche's last year of production. In fact, during the period, the author makes a detailed investigation of Richard Wagner, in The Wagner Case, from 1888. In view of this, at first, in order to introduce ourselves to the genealogical-physiological procedure through which the philosopher investigates art from the decadence, we highlight some specific aspects of the historical context of the concept of 'décadence' in the French literary movement of the second half of the nineteenth century. Then, the analysis and physiopsychological effects caused by Wagner's music, illustrated by Nietzsche, provided the raw material to compare Wagner's 'infinite melody' with Bizet's 'Mediterranean music', as well as the symptoms and effects that reverberate in the individual's life.

References

BARROS, Fernando Ribeiro de Moraes. A wagneriana. Cadernos Nietzsche. São Paulo, v. 38, n. 1, p. 26-57, 2017.

BARROS, Fernando Ribeiro de Moraes. Música epistolar: Nietzsche e Carl Fuchs. Cadernos Nietszche. São Paulo, n. 30, p. 135-158, 2012.

BARROS, Fernando Ribeiro de Moraes. Nietzsche Contra Wagner. In: MARTON, Scarlett. Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016. (Coleção Sendas & Veredas 2016). p. 93-96.

BOURGET, Paul. Essais de psychologie contemporaine. Paris: Gallimard, 1993.

COELHO, Laura Machado. A ópera alemã. São Paulo: Perspectiva, 2011.

FREZZATTI JÚNIOR., Wilson Antonio. Cultura. Crepúsculo dos ídolos. Décadence. Desenvolvimento. Fisiopsicologia. Sintoma. Socratismo. Tipologia. In: MARTON, Scarlett. Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016. (Coleção Sendas & veredas). p. 183-185;396-399.

MARTON, Scarlett (Ed.). Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016. (Coleção Sendas & veredas).

MARTON, Scarlett. Espírito de Peso. Moral dos senhores, moral dos escravos. Prazer. Psicologia. Valor. Vida. In: MARTON, Scarlett. Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016. (Coleção Sendas & Veredas). p. 202-203;342.

MARTON, Scarlett; BRANCO, Maria João Mayer. CONSTÂNCIO, João (Coords.). Sujeito, décadence e arte: Nietzsche e a modernidade. Lisboa: Tinta-da-China, 2014.

MÜLLER-LAUTER, Wolfgang. Décadence artística enquanto décadence fisiológica: o propósito da crítica tardia de Friedrich Nietzsche a Richard Wagner. Cadernos Nietzsche. São Paulo, n. 6, p. 11-30, 1999.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo. Como alguém se torna o que é. Tradução de Paulo César de Sousa. São Paulo: Companhia de Bolso, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da Moral. Uma Polêmica. Tradução de Paulo Cesar de Sousa. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. O Caso Wagner: Um problema para músicos. Tradução de Paulo Cesar de Sousa. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SILVA JÚNIOR, Ivo da. Modernidade. Sentido Histórico. In: MARTON, Scarlett. Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016. (Coleção Sendas & Veredas). p. 307-309; 377-378.

WOTLING, Patrick. Vocabulário de Friedrich Nietzsche. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

Published

2022-07-07

Issue

Section

Artigos