Perspectives for fighting personal and professional crises

Authors

  • Erico Xavier Faculdade de Filosofia e Teologia Jesuita de Belo Horizonte (FAJE)/Seminário Latino-Americano Adventista de Teologia

Keywords:

Crisis confrontation. Opportunities. Growth.

Abstract

Crisis is a term associated with change, imbalance, uncertainty, lack, which can arise in unexpected moments and situations, affecting the person in different aspects, both personally, emotionally and professionally. In education, the crisis is also present in the character of a profession in crisis and of crisis in the profession. This topic is of current relevance for reflection on the different crises that affect people in order to seek solutions to face them. The objective of the research is to demonstrate that crises can be instruments of personal and professional growth when directed towards the search for balance and knowledge about the factors that generate them. Through bibliographic research in works covering the theme, some possibilities are presented to face the personal and professional crises that can devastate the teacher/educator in their professional experience, from a Christian perspective. The crisis in the professional and personal field can be faced with the search for knowledge of oneself and the situations, the recognition of personal responsibility and the strengthening of faith in God and in one's own ability to win with divine help. The conclusion reached is that it is possible to take advantage of crises and seek balance in crisis situations, seeing in them opportunities to grow in all aspects of life.

References

BÍBLIA SAGRADA. Tradução João Ferreira de Almeida. 2ª ed. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 1999.

BOUFLEUER, José Pedro. A profissão professor – crise de profissão ou profissão em crise? Linhas Críticas, Brasília, v. 19, n. 39, p. 391-408, mai./ago. 2013.

COLLINS, Gary R. Aconselhamento cristão. São Paulo: Vida Nova, 1988.

EINSTEIN, Albert. Como vejo o mundo. 23ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.

FERREIRA, Marilda de Lima Oliveira. Formar professores em tempos de crise da profissão: um olhar sobre a atuação dos docentes do campus universitário da UEG de Iporá-Goiás. Mestrado (Educação). 15f. 2018.

FERREIRA, Maria. O que é a Intervenção na Crise? 2021. Disponível em: https://wecareon.com/blog/intervencao-crise/. Acesso em: 02.ago.2022.

FREITAS, Eduardo de. A situação do professor brasileiro. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/a-situacao-professorbrasileiro.htm. Acesso em: 02.ago.2022.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.

GOMES, Maria Cristina da Silva; DE PAULA, Eduardo. Crise de identidade profissional na profissão docente. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2012. Disponível em: https://www.aacademica.org/000-072/622.pdf. Acesso em: 02. ago.2022.

KNIGHT, George R. Walking with Ellen White: the human-interest story. Hagerstown: Review and Herald Publishing Association, 1999.

MICHAELIS. Dicionário brasileiro de língua portuguesa. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/crise/. Acesso em: 02.ago.2022.

SEPÚLVEDA, Ciro. Elena G. de White. Lo que no se contó. Buenos Aires: Asociacion Casa Editora Sudamericana, 1988.

SILVA, Eliane Paganini da; CHAKUR, Cilene Ribeiro de Sá Leite. A tomada de consciência da crise de identidade profissional em professores do ensino fundamental. Schème, Marília, v. 2, n. 3, p. 221-241, jan./jul. 2009.

WHITE, Ellen G. Conselhos sobre educação. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2007.

WHITE, Ellen G. Mente, caráter e personalidade. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 1989.

Published

2023-06-22

Issue

Section

Artigos