Celebrating diversity: an inclusive look at childrens and adolescents with Autistic Spectrum Disorder – ASD and oppositional Defiant Disorder – ALL in the catechesis of the Imaculated Conceition Guassessê/Orós Parish

Authors

Keywords:

Autism Spectrum Disorder. Oppositional Defiant Disorder. Inclusion. Stimuli. Encounter with Jesus Christ.

Abstract

In the context of including children and adolescents in catechesis, there is a growing search for active methodologies that can meet the needs of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder – ASD and Oppositional Defiant Disorder – ODD. This article investigates the possibility of including children and adolescents with ASD and ODD in the catechesis of the Paroquia Imaculada Conceição in Guassussê/Orós, highlighting the importance of adapting catechetical practices to meet their specific needs. Although challenging, the objective is to ensure that children and adolescents with ASD and ODD can fully participate in meetings and catechetical activities, promoting learning through adapted practices and appropriate stimuli. The application of personalized methodologies for each child and adolescent demonstrates the project's commitment to the inclusion of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder and Oppositional Defiant Disorder in catechesis. Adapted practices and appropriate stimuli are essential to ensure that every child and adolescent has the opportunity to engage and learn in a meaningful way. The personalized approach adopted by the project reflects a solid commitment to inclusion, recognizing the specific needs of these young people and seeking to integrate them in a welcoming and effective way.

Author Biographies

Paloma Jacinto da Silva, Instituto Federal de Educação do Ceará (IFCE)

Licenciada em matemática pelo Instituto Federal de Educação do Ceará (IFCE-Campus de Juazeiro). Especialista em Docência do Ensino Profissionalizante e Tecnológico (IFCE).

Fernando da Paixão, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Possui especialização em Arte Educação e Cultura Popular pela Faculdade Plus em parceria com a Faculdade Tecnológica Darcy Ribeiro. 

References

ARAÚJO. A. C.; LOTUFO NETO, F. A nova classificação Americana para os Transtornos Mentais – o DSM-5. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, São Paulo, v. XVI, n. 1, 2014, p. 67-82.

ARMANGE, M. A. Autismo: um diálogo necessário na igreja – palavras introdutórias. 2018. Disponível em: https://www.luteranos.com.br/textos/autismo-umdialogo-necessario-na-igreja-palavras-introdutorias. Acesso em 15.mar.2024.

BÍBLIA SAGRADA. São Paulo: Editora Paulus, 1990.

CALANDRO, E., SILVA, J., BARBOSA, R. Psicopedagogia catequética: reflexões e vivências para uma catequese inclusiva. São Paulo: Ed. Paulus, 2022.

KHOURY, L. P. et. al. Manejo comportamental de crianças com Transtornos do Espectro do Autismo em condição de inclusão escolar. São Paulo: Memnon, 2014.

LIBÂNEO, J. C.; MIRZA, S. T; OLIVEIRA, J. F. de. Educação Escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

Published

2025-01-13

Issue

Section

Artigos