Celebrating diversity: an inclusive look at childrens and adolescents with Autistic Spectrum Disorder – ASD and oppositional Defiant Disorder – ALL in the catechesis of the Imaculated Conceition Guassessê/Orós Parish
Keywords:
Autism Spectrum Disorder. Oppositional Defiant Disorder. Inclusion. Stimuli. Encounter with Jesus Christ.Abstract
In the context of including children and adolescents in catechesis, there is a growing search for active methodologies that can meet the needs of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder – ASD and Oppositional Defiant Disorder – ODD. This article investigates the possibility of including children and adolescents with ASD and ODD in the catechesis of the Paroquia Imaculada Conceição in Guassussê/Orós, highlighting the importance of adapting catechetical practices to meet their specific needs. Although challenging, the objective is to ensure that children and adolescents with ASD and ODD can fully participate in meetings and catechetical activities, promoting learning through adapted practices and appropriate stimuli. The application of personalized methodologies for each child and adolescent demonstrates the project's commitment to the inclusion of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder and Oppositional Defiant Disorder in catechesis. Adapted practices and appropriate stimuli are essential to ensure that every child and adolescent has the opportunity to engage and learn in a meaningful way. The personalized approach adopted by the project reflects a solid commitment to inclusion, recognizing the specific needs of these young people and seeking to integrate them in a welcoming and effective way.
References
ARAÚJO. A. C.; LOTUFO NETO, F. A nova classificação Americana para os Transtornos Mentais – o DSM-5. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, São Paulo, v. XVI, n. 1, 2014, p. 67-82.
ARMANGE, M. A. Autismo: um diálogo necessário na igreja – palavras introdutórias. 2018. Disponível em: https://www.luteranos.com.br/textos/autismo-umdialogo-necessario-na-igreja-palavras-introdutorias. Acesso em 15.mar.2024.
BÍBLIA SAGRADA. São Paulo: Editora Paulus, 1990.
CALANDRO, E., SILVA, J., BARBOSA, R. Psicopedagogia catequética: reflexões e vivências para uma catequese inclusiva. São Paulo: Ed. Paulus, 2022.
KHOURY, L. P. et. al. Manejo comportamental de crianças com Transtornos do Espectro do Autismo em condição de inclusão escolar. São Paulo: Memnon, 2014.
LIBÂNEO, J. C.; MIRZA, S. T; OLIVEIRA, J. F. de. Educação Escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Logos & Culturas Revista Acadêmica Multidisciplinar de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
De acordo com a Licença Creative Commons International 4.0, é possível:
1) Distribuir o material publicado em qualquer formato, desde que os créditos de publicação e referenciação sejam devidamente dados à Revista Logos & Culturas.
2) Os direitos autorais sobre os artigos, resenhas e traduções publicados são da Revista Logos & Culturas, bem como os direitos de primeira publicação.
3) Os autores que queiram publicar seus manuscritos na Logos & Culturas em outros veículos (capítulos de livro, por exemplo), devem referenciar devidamente à primeira publicação na Revista Logos & Culturas.
4) Os autores possuem pleno direito de divulgar seus manuscritos publicados na Revista Logos & Culturas em suas páginas pessoais, sendo recomendada à menção ao periódico.
Para conferir às determinações da Licença Creative Commons 4.0, acesse aqui.