Da Histórica decoreba à construção do conhecimento histórico

Authors

  • Raphaela Cândido
  • Lara Rocha

Keywords:

Teaching. History. Construction of knowledge.

Abstract

This article aims to provoke reflection on the need to overcome the design comprising the teaching of history as an activity that comes down and is justified by the repetition of information about a dead and unchanging past. Starting with an overview of the main currents that guide the training of teachers, try to understand what is between the lines of speeches purposely spread a sense emptying a discipline that is essential for the individual to develop their sense of belonging to their time and their space and recognize their strength as an agent who must decide the movements of rupture and continuity in the history of which it is part. The last section suggests procedures that seek to facilitate the construction of historical knowledge in students, even in basic education, because they understand that it is at this stage that the teacher is a field where you sow ideas, eager to reap a more knowledgeable society itself.

References

BASSO, Itacy Salgado. As concepções de História como mediadoras da prática pedagógica do professor de História. Didática. São Paulo: Unesp, n. 25, 1989, p. 1-10.

BRASIL. MEC. Parâmetros em Ação. Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

BRASIL. MEC. Reforma Do Ensino Médio: Área de ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 1998.

BITTENCOURT, Circe. (org). O saber histórico na sala de aula. 4ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2002.

LÖWY, Michel. Ideologias e Ciência Social. Elementos para uma análise marxista. 19a ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O 18 brumário e cartas a Kugelmann. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

PLEKHANOV. A concepção materialista da História: da filosofia da história, da concepção materialista da história, o papel do indivíduo na história. 14ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

PINSKY, Jaime (org). O Ensino de História e a criação do fato. 14a ed. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

SCHMIDT, M. A.A formação do professor de história e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe. (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2002.

Published

2021-09-06

How to Cite

CÂNDIDO, R.; ROCHA, L. Da Histórica decoreba à construção do conhecimento histórico. Kairós: Revista Acadêmica da Prainha, Fortaleza, v. 12, p. 143–154, 2021. Disponível em: https://ojs.catolicadefortaleza.edu.br/index.php/kairos/article/view/108. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos