A crise na educação no pensamento de Hannah Arendt

Authors

  • Lucas Palhano Rodrigues de Sales

Keywords:

Arendt. Education. Crisis. Authority.

Abstract

The present article puts forward a reflection on the thoughts elaborated by the German political theorist, Hannah Arendt, about the crisis in education in the contemporary world. The work is divided into four complementary stages. The introduction presents a general overview of the problem and also indicates the conceptual reflection that forges the Arendtian thoughts and her thesis. The first stage presents the whole state of this unprecedented crisis in history while the world lives in a mass society. The second stage elaborates on the elements that helped form the crisis, namely, the loss of authority and the pedagogical matters that many times end up infantilizing the educational process. Finally, the last stage of the paper presents ways to overcome the crisis from the Arendtian standpoint, especially the attitude towards ‘Amor Mundi’.

References

ALMEIDA, V. S. Amor Mundi e a educação: reflexões sobre o pensamento de Hannah Arendt. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

ARENDT, H. Entre o Passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 8ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2016

ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. 11ª ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

ARENDT, H. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. Vol. 1. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 4ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

DUARTE, A. Biopolitcs and the dissemination of violence: the arendtian critique of the present. In: WILLIAMS, G. (Ed). Hannah Arendt: critical assesments of leading political philosophers. V. III. Abingdon: Routledge, 2006. p. 408-423.

DUARTE, A.; CÉSAR, Maria Rita de Assis. Hannah Arendt: pensar a crise da educação no mundo contemporâneo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, set./dez. 2010, p. 823-837.

FELÍCIO, Carmelita. Hannah Arendt e a crise na educação: “o que nos faz pensar?”. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 1, set./dez. 2016, p. 967-982.

NETO, Rodrigo Ribeiro Alves. Mundo e Alienação na Obra de Hannah Arendt. Revista Unisinos, v. 9, n. 3, set/dez 2008, p. 243-257.

Published

2021-06-30

How to Cite

SALES, L. P. R. de. A crise na educação no pensamento de Hannah Arendt. Kairós: Revista Acadêmica da Prainha, Fortaleza, v. 16, n. especial, p. 28–39, 2021. Disponível em: https://ojs.catolicadefortaleza.edu.br/index.php/kairos/article/view/34. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos