The allegory of the cave and education in Plato: the educator as the liberator of ignorance

Authors

  • Elves Boteri Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Keywords:

Plato. Education. Educator.

Abstract

This paper aims to reflect on the allegory of the cave in book VII of the Platonic dialogue Repúblic and its relationship with paideia (education and/or the educational process) in the face of the educator's training process. To this end, our approach will go through the issues that relate education and society, seeking to present their intrinsic relationship, where the lack of the first implies a tearing of the second. We will deal with the image of allegory as paideia dealing with the human condition and its formative process. Later, we will understand the way to abandon illusions in search of the truth that allegory proposes to us and the importance of paideia as a conversion that will prepare the best of the educator's soul towards knowing, the idea of ​​Good. After these discussions, we will discuss how essential is the good training of educators and how harmful it can become if it is not carried out properly and how the education professional has been related to the problems of the environment and the lack of government attention. Finally, when dealing with the proposed reflection exercises, the question that will guide us is to think about the implications for the educator and whether their role has led to the mission of liberating individuals from their state of ignorance.

Author Biography

Elves Boteri, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2021). Atualmente cursa Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Uniube. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, filosofia da linguagem, filosofia da educação, escrita, coerência e coesão.

References

ANTISERI, Dario; REALE, Giovanni. História da Filosofia: filosofia pagã antiga. Vol. 1. 3ª ed. São Paulo: Paulus, 2007.

ENKVIST, I. O complexo ofício do professor: conselhos para uma educação de qualidade. Trad. R. Harada. Campinas: Kírion, 2021.

GUERRERO, A. El mito de la caverna y la educación. Eikasia Revista de Filosofia, n. 99, abr./2021, p. 217-234. Disponível em: https://revistadefilosofia.org/99-10.pdf. Acesso em: 10.abr.2021.

JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. Trad. A. M. Parreira. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

PLATÃO. A república. Trad. e org. J. Guinsburg 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.

PLATÃO. Teeteto. Trad. C. A. Nunes. Vol. IX. Belém: Universidade Federal do Pará, 1973.

TEIXEIRA, E. F. B. A educação do homem segundo Platão. 2ª ed. São Paulo: Paulus, 1999.

Published

2022-12-29

How to Cite

BOTERI, E. The allegory of the cave and education in Plato: the educator as the liberator of ignorance. Kairós: Revista Acadêmica da Prainha, Fortaleza, v. 18, n. 2, p. 9–27, 2022. Disponível em: https://ojs.catolicadefortaleza.edu.br/index.php/kairos/article/view/380. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos